2019 SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK RAPORU
EN
Gelecek dönemler için amacımız, ilk 50 yılda yakaladığımız sürdürülebilir başarıyı müşterileri için değer üreten, çalışanlarının ve iş ortaklarının parçası olmaktan gurur duydukları küresel bir şirket olmaya devam etmektir.
CEO'nun Mesajı

Tofaş olarak yarım asırlık deneyim ve birikimimizin gücü ile, 2019 yılında küresel ve ülke düzeyinde yaşanan zorlayıcı ekonomik gelişmelere rağmen, tüm paydaşlarımız için değer yaratmaya devam ettik.

Hissedarlarımız Koç Holding ve FCA’nın değerleri paralelinde sürdürülebilir büyüme hedefiyle çalışıyoruz. Ekonomik gelişimimizin yanı sıra sürdürülebilirlik alanındaki performansımızı da her yıl daha ileriye taşıyoruz. Bu yıl 6. kez Borsa İstanbul (BIST) Sürdürülebilirlik Endeksi’nde yer almaya devam ettik. Gösterdiğimiz performans ile Kurumsal yönetim alanında ise SPK Kurumsal Yönetim notumuz 2019 yılında 9,26 olarak açıklandı.

Şirketimiz 2019 yılında ihracat geliri ve 919 milyon ABD doları dış ticaret fazlası yaratırken, 264 bin adetlik üretim ve 194 bin adetlik ihracat ile ülkemizin lider sanayi kuruluşları arasında yer almayı sürdürdü. Sektöründe lider konumumuzu koruyarak, iç pazar satışlarında %93’lük yerli üretim payı elde ettik. Ülkemizde Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, Ferrari ve Maserati markalarıyla temsil ettiğimizi otomobil ve hafif ticari araç pazarında payımız 5,7 puanlık artış ile %16,4’e ulaştı.

2019’da 25. yılını kutladığımız ve sürdürülebilirlik performansımızın önemli bir gücü olan Ar‑Ge Merkezimiz, tecrübesi, yetkinliği ve yüksek teknolojili laboratuvarları ile hem Türkiye’nin hem FCA’nın en önemli ar‑ge merkezlerinden biri konumunda bulunuyor. Ar‑ge kapsamında Fiorino, Doblò, Egea modellerinin iyileştirme ve geliştirmesine yoğunlaşmış olduğumuz 2019 yılında ayrıca FCA projelerine de destek verdik. Yeni Egea modeli geliştirme (MCA) ar‑ge faaliyetlerini yürüttük. 2019 yılına kadar Ar‑Ge Merkezimize tasarım ve test alt yapısı için 58 milyon Euro’luk yatırım yaparken, yıl içerisinde ayrıca yetkinliklerimizi iyileştirmek üzere 9 milyon Euro’luk teçhizat yatırımı da gerçekleştirdik.

Ürün ve hizmetlerimizle sağladığımız müşteri memnuniyetini iyileştirmek ve operasyonel verimliliğimizi arttırmak için yeni teknolojileri ve uygulamaları yakından takip ederek ihtiyaçlarımız doğrultusunda dijital dönüşüm çalışmalarımızı yürütüyoruz. Nesnelerin İnterneti, Veri Bilimi, Robotik Süreç Otomasyonları gibi gelişmekte olan dijital teknolojilere “teknoloji liderlerimiz” sorumluluğunda odaklanarak, dış ekosistemle işbirliği içinde bu teknolojileri iş süreçlerimizde değer üretecek fırsatlar üzerinde hayata geçiriyoruz. Akademimiz ve teknoloji ortaklarımızın gücünden faydalanarak oluşturduğumuz dönüşüm programları aracılığıyla dijital dönüşümün gerektirdiği yetkinliklerimizi şirket çapında sistemli bir şekilde geliştirmeye devam ediyoruz.

2006 yılında başladığımız Dünya Klasında Üretim (WCM) yolculuğunda, 2013’te FCA dünyasında “Altın Seviye”ye erişen ilk üç fabrika arasına girme başarısını göstermiştik. Üretim standartlarımızı sürekli yukarı taşıyarak 2019’da gerçekleşen denetim sonucu puanımızı 81’e yükselterek; WCM uygulanan tüm otomobil fabrikaları içinde en yüksek puana sahip şirket konumuna ulaştık.

WCM Enerji Yönetim Metodolojisi kapsamında ve diğer enerji verimliliği projelerimiz ile birlikte, 2019 yılında proje sayımız 116’ya ulaşırken, bu projeler ile toplam 48.975 GJ enerji tasarrufu ve buna bağlı olarak 3.959 ton CO2 azaltımı sağlanmıştır. Tofaş Climate Change programında B bandında yer almış ve CDP Water programındaki derecelendirme notu da B olmuştur. Risk temelli yönetim modelimiz içerisinde iklim değişikliği risklerini de değerlendiriyor ve düşük karbon ekonomisine geçişi destekleyecek çalışmalar yürütüyoruz.

Etki alanımızı sadece üretim ile sınırlandırmıyor, bütüncül bir yaklaşım ile tüm değer zincirimizde sürdürülebilirlik bakış açısını kurum kültürü olarak benimsiyoruz. Değer zincirimizdeki paydaşlarımızla birlikte gelişime yatırım yaparak yol alıyoruz. 2019 yılında tedarikçilerimizle kalite, teslimat, verimlilik, çevre, iş sağlığı ve güvenliği, çalışan gelişimi gibi alanlarında çalışmalar gerçekleştirdik. Tüm faaliyetlerimizi sosyal ve çevresel sorumluluklarımız odağında da değerlendirerek aldığımız kararların sürdürülebilirlik kültürümüz ile uyumlu olmasını amaçlıyoruz. Tofaş Çevre ve Enerji Günü, Go Tech gibi organizasyonlarla tedarikçilerimizi sürdürülebilirlik alanında desteklemeyi amaçladık. Bayilerimizin çalışanlarının gelişimini ise Tofaş Akademi kapsamındaki Satış Okulu, Servis Okulu gibi programların yanı sıra Gururla Fiat’lıyım, Keşif Günleri gibi organizasyonlar ile destekledik.

Tofaş, ülke ekonomisine ve toplumsal gelişmeye katkı sağlamak üzere, spor, eğitim ve kültür-sanat eksenlerinde uzun soluklu sosyal sorumluluk projelerini hayata geçirmeyi sürdürmektedir. Tofaş Spor Kulübü, Fiat Engelsiz Hareket, Tofaş Fen Lisesi, Fiat Laboratuvarları, Bursa Anadolu Arabaları Müzemiz, arkeolojik kazılara destek çalışmalarımız ve daha birçok projeyle toplum için değer yaratıyoruz.

Bu raporun kapsamında olan 2019 yılı ile ilgili sonuçlarımızı değerlendirirken, diğer taraftan küresel olarak yaşadığımız COVID-19 pandemisinin etkilerini paydaşlarımız ve toplum için en aza indirmek için mücadeleye destek veriyoruz. Sürecin başından beri biz de çalışanlarımızın sağlığını önceliğimize alarak, gereken tüm tedbirleri hayata geçirdik. Diğer yandan Türkiye’nin öncü sanayi ve ar‑ge şirketlerinden biri olmanın verdiği sorumluluk anlayışıyla, salgınla mücadelede gereken desteği vermek için hızla harekete geçtik. Sağlık kuruluşlarının ihtiyaçlarını tespit ederek, siperlikli maske başta olmak üzere üretebileceğimiz ekipmanları belirledik. Sağlık çalışanlarının korunmasına yönelik olan biyolojik örnek alma ve entübasyon kabinlerinin tasarımlarını, büyük bir özveri ile çalışan doktorlarımızla yaptığımız çalışmalarda doğruladık ve üretime geçtik. Ürettiğimiz 50 bin siperlikli maske ile 1.300 biyolojik örnek alma ve entübasyon kabinini 70 ildeki sağlık kuruluşlarına ulaştırdık. Ayrıca ekipmanların tasarımlarını açık kaynak olarak sunduk. Farklı firmaların üretime geçmelerine destek olarak, salgına karşı yürütülen seferberliğe daha geniş çaplı bir katkı sağlanmasına vesile olduk. Pandeminin operasyonlarımıza ve hedeflerimize olan etkilerini önümüzdeki yıl raporunda şeffaflıkla paylaşacak olmakla birlikte, bu süreçte işlerimizin devamlılığı için uzaktan çalışma yöntemleri ve güncellenen yıllık planlarla toplum ve çalışanlarımızın refahını da sürdürme gayretimiz devam etmektedir.

Hedefimiz, şirketimizin sürdürülebilir başarısını, müşterileri için değer üreten, çalışanlarının ve iş ortaklarının parçası olmaktan gurur duydukları küresel bir şirket olarak devam ettirmektir. Hissedarlarımız, müşterilerimiz, çalışanlarımız, bayi ve tedarikçilerimiz başta olmak üzere tüm paydaşlarımıza Şirketimize duydukları güven, destek ve katkılarından dolayı en içten teşekkürlerimi sunarım.

Cengiz Eroldu
Yönetim Kurulu Üyesi ve CEO