2018 Sürdürülebilirlik Raporu
EN
Menu
Gelecek dönemler için amacımız, ilk 50 yılda yakaladığımız sürdürülebilir başarıyı müşterileri için değer üreten, çalışanlarının ve iş ortaklarının parçası olmaktan gurur duydukları küresel bir şirket olmaya devam etmektir.
CEO'nun Mesajı

Geride bıraktığımız 2018 yılı küresel ekonomideki toparlanmanın devam ettiği bir yıl oldu. Bununla birlikte, gelişmekte olan ülke piyasalarında sert dalgalanmalar yaşandı. Ülkemiz özelinde değerlendirdiğimizde, döviz kurlarındaki dalgalanma, yükseliş eğilimindeki faiz ve enflasyon otomotiv sektörünü olumsuz etkiledi. Türkiye otomotiv sektörü üretimi %8,6 oranında, otomobil ve hafif ticari araç pazarı satışları ise %35 oranında düşüş kaydetti. Tofaş olarak, 50. yılımızı kutladığımız 2018’de Türkiye otomotiv sanayi üretiminin %19’unu ihracatının ise %18’ini gerçekleştirdik. 2018 yılında üretim adedimiz 302 bin, ihracat adedimiz ise 244 bin olarak gerçekleşti. İç pazarda temsil ettiğimiz markaların satışları toplamı 61.728 adede ulaştı. Satışlarımızda, %91’lik yerli üretim payıyla yerli satış oranında sektör lideri olmaya devam ettik.

Ekonomik büyümemizi kurumsal sürdürülebilirlik performansımız ile destekleyerek tüm faaliyet alanlarımızda daha güçlü bir konuma erişmek üzere çalışıyoruz. Sürdürülebilirlik alanındaki performansımız ile Borsa İstanbul (BIST) Sürdürülebilirlik Endeksi’nde yer alıyoruz. Kurumsal yönetim alanındaki çalışmalarımız değerlendirilerek SPK kurumsal yönetim notumuz 2018 yılında 9,20’ye yükseltildi.

Sürdürülebilirlik performansımızın önemli bir itici gücü olan Ar-Ge’ye uzun yıllardır süregelen yatırımlarımıza 2018 yılında da devam ettik. Tofaş Ar-Ge sorumluluğunda geliştirilen Egea ailesinin, 2018 yılında yeni versiyonlar ve güncel teknolojik donanımlar ile güncellenmesi, Egea, Doblo ve Fiorino için bağlanılırlık teknolojisi “Fiat Yol Arkadaşım Connect”in geliştirilmesi Ar-Ge çıtamızı daha da yukarı taşıdı.

Sorumlu çevre yönetimi anlayışımızla faaliyetlerimizi minimum çevresel etki ile sürdürmeyi ilke olarak benimsiyoruz. Bu kapsamda, çevre yönetim ve yatırım harcamalarına 2018 yılında 1,34 milyon TL kaynak ayırdık. Bunun yanında, çevre bilincinin yaygınlaştırılması amacıyla 6.664 kişi*saat çevre eğitimi organize ettik.

Çevresel sürdürülebilirlik çalışmalarımızla iklim değişikliği ile mücadelede üzerimize düşen sorumluluğu yerine getiriyoruz. Enerji tüketimimizi ve buna bağlı olarak açığa çıkan sera gazı emisyonlarının miktarını azaltmak amacıyla verimlilik çalışmalarımızın sayısını artırmayı 2018’de de sürdürdük. WCM Enerji Yönetim Metodolojisi kapsamında 2018 yılında 60 yeni enerji verimlilik projesi hayata geçirdik. Projeler sayesinde, 79.935 GJ enerji ve 5.387 ton CO2 emisyon tasarrufu gerçekleştirdik.

İş sağlığı ve güvenliği alanında performansımızı sürekli iyileştirerek FCA bünyesinde örnek gösterilen uygulamalar gerçekleştiriyoruz. MESS İş Sağlığı ve Güvenliği Yarışmaları’nda bu yıl ikinci kez Altın Eldiven ödülünde birincilik elde ederken Altın Öneri kategorisinde ödüle layık görüldük. Dünya Klasında İş Güvenliği faaliyetlerine başladığımızdan bu yana Kayıp Günlü Kazalanma (LTA) frekansını %95 oranında iyileştirdik. Çalışanlarımızın ve müteahhit firma çalışanlarının iş sağlığı ve güvenliği farkındalığını artırmaya hem iyi uygulamalarımızla hem eğitim faaliyetlerimizle devam ettik. Dönem içerisinde 91.556 kişi*saat iş sağlığı ve güvenliği eğitimi düzenledik.

Tofaş’ın “bilgi fabrikası” rolünü üstlenen Tofaş Akademi bünyesinde eğitim ve gelişim faaliyetlerimize hız kesmeden devam ettik. Tofaş Akademi, eğitim ve gelişim alanında dünyanın en saygın ödülü olarak kabul edilen “Association for Talent Development (ATD) Best” tarafından dünyadaki en iyi 45 kurumsal akademi arasında en iyi seçilerek Best Awards 2018’e layık görüldü.

İş başarımızın sürdürülebilirliğinin sağlanmasında tedarikçi ve bayilerimizin oynadığı önemli rolün farkındayız. Bu doğrultuda, tedarikçi ve bayilerimizin de gelişimine yatırım yapıyoruz. Raporlama dönemi içerisinde, tedarikçilerimizi kalite, teslimat, verimlilik, çevre, iş sağlığı ve güvenliği, çalışan gelişimi konularında desteklemeye ve bu konulardaki performanslarını izledik. Tedarikçilerimizin proaktif ve otonom bir iş yapış tarzı benimsemelerine yönelik uygulamalar yürüttük. Tofaş Çevre ve Enerji Günü, Go Tech gibi organizasyonlarla tedarikçilerimizin sürdürülebilirlik bilincini artırmayı amaçladık. Bayilerimizin çalışanlarının gelişimini ise Satış Okulu, Servis Okulu gibi programların yanı sıra Gururla Fiat’lıyım, Keşif Günleri gibi çeşitli organizasyonlar ile destekledik.

Yıllardır spor, kültür-sanat ve eğitim alanında yürüttüğümüz sosyal sorumluluk projelerimizle içinde yaşadığımız toplumun geleceğine yatırırım yapıyoruz. Tofaş Spor Kulübü, Fiat Engelsiz Hareket, Tofaş Fen Lisesi, Fiat Laboratuvarları, Bursa Anadolu Arabaları Müzemiz arkeolojik kazılara destek çalışmalarımız ve daha birçok projeyle toplum için değer yaratıyoruz.

Gelecek dönemler için amacımız, ilk 50 yılda yakaladığımız sürdürülebilir başarıyı müşterileri için değer üreten, çalışanlarının ve iş ortaklarının parçası olmaktan gurur duydukları küresel bir şirket olmaya devam etmektir. Bu uzun soluklu yolculukta bizleri destekleyen tüm paydaşlarımıza destek ve katkıları için teşekkürlerimi sunarım.

Cengiz Eroldu
CEO