2020 Sürdürülebilirlik Raporu
ANA SAYFA | EN
CEO'nun Mesajı
Cengiz Eroldu - Yönetim Kurulu Üyesi ve CEO

Değerli paydaşlarımız,

2020 yılında başlayan Covid-19 salgınının tüm insanlık ve iş dünyası üzerinde eşi benzeri görülmemiş etkileri oldu. Dünya üzerinde milyarlarca insan fiziksel, duygusal ve finansal zorluk yaşadı. Ülkemiz de pandemi sürecinden büyük ölçüde etkilendi. Tofaş olarak biz de başta çalışanlarımız olmak üzere, tüm paydaşlarımızın sağlığını korumayı, istihdamın korunmasını ve çalışan gelir kaybının önlenmesini önceliklendirirken, işimizin de sürekliliğini sağlayarak ekonomik değer yaratmaya devam ettik. Uzun yıllardır yatırım yaptığımız ar-ge, dijitalleşme ve inovasyon çalışmalarımız, bilgi birikimimiz ve çevik hareket etme kabiliyetimiz, bu zorlu dönemde bize büyük bir güç sağladı.

Yıl içerisinde tüm sektörlerde olduğu gibi küresel otomotiv sektöründe de ticaret ve tedarik zincirinde aksamalar yaşandı. Tüm bu akşamlara rağmen, Şirketimiz 250 bin üretim adedi, 118 bin adetlik ihracat ve iç pazar satışlarındaki %93’lük yerli üretim payı ile ülkemizin önde gelen sanayi kuruluşları arasında yer almayı sürdürdü, sektöre ve ekonomiye katma değerini bir kez daha ortaya koydu.

Tofaş, Türkiye otomobil ve hafif ticari araç pazarında temsil ettiği Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep®, Ferrari ve Maserati markalarıyla 2020 yılında bir önceki yıla oranla %80,4 artışla 142 bin adet satış gerçekleştirerek, pazar payını %18,4’e yükseltti. 2020 yılında Fiat markamız, otomobil ve hafif ticari araç toplam satışlarındaki ilk sıradaki yerini korudu. Egea ailesi 225 milyon ABD doları yatırımla yenilendi ve Cross modeli ürün gamına eklendi.

Türkiye’ otomotiv ihracatının 13%’ünü gerçekleştiren Tofaş, en büyük ilk 10 ihracatçı arasında 7. olurken, “500 Büyük Sanayi Kuruluşu” araştırmasında en büyük 10 sanayi kuruluşu arasında yer aldı.

2020 yılında, ürün geliştirme yetkinliğimizi arttırmak amacıyla Ar-Ge Merkezimizde 10 milyon euroluk yeni test ekipmanları yatırımı yapıldı. Turkishtime tarafından hazırlanan “Ar-Ge 250, Türkiye’nin En Çok Ar-Ge Harcaması Yapan Şirketleri” araştırması kapsamında Tofaş olarak genel sıralamada en fazla Ar-Ge harcaması yapan ilk 3 firma arasında yer aldık. Tofaş Ar-Ge Merkezi; 2020 yılı içerisinde yoğun olarak Egea model ailesinin yenilenme faaliyetlerini yürütürken, FCA’nın ar-ge projelerine de destek vererek, mühendislik ihracatı da gerçekleştirdi. Yer aldığımız AB araştırma projeleri sayısı 26’ya çıkarken, Turkishtime Türkiye Ar-Ge 250 Araştırması’na göre, ar-ge merkezi faaliyetlerinde 23 patentle en fazla patent alan 7’nci şirket olduk. 2020 yılı içerisinde yenilikçi çalışmalarımız sonucunda, 36 adet yeni patent başvurusunu da gerçekleştirdik. Yaşadığımız zorlu pandemi koşullarında elde ettiğimiz bu başarıların ardında, sürdürülebilirlik anlayışıyla uzun yıllardır geliştirdiğimiz uygulamaların önemli bir rolü var. Değer zincirimizin de dâhil olduğu, çevresel ve sosyal konuları içeren risk ve aksiyon tanımlamalarımız iklim krizi, toplumsal cinsiyet eşitliği gibi perspektifler dikkate alınarak oluşturulmuş olsa da, pandemi sürecinin etkilerine karşı çevik yönetim, dijital dönüşüm, aksiyon hızı, yenilikçi bakış açısı yönetim de kararlarımıza büyük katkı sağladı.

Dijital dönüşüm kapsamında, akıllı fabrika uygulamalarımızla geliştirdiğimiz algoritmalar sayesinde, üretim kapasitemizi arttırdığımız gibi montaj hatlarını da daha verimli hale getirdik.

Pandemi sürecinde müşteri hizmetlerimizde, dijital kanallar ve e-ticaret odaklı olarak sürdürdük. Fiat Online ile dijital platform üzerinden araç satışına başladık. “Connect Kasko”, Fiat Yol Arkadaşım Connect bağlantılı araç teknolojisiyle kaskoda akıllı fiyatlandırmanın Türkiye’deki ilk örneği oldu. Makine ve ekipmanlarımızdan aldığımız gerçek zamanlı veriler ile enerji ve üretim verimliliği sağladığımız 100’ün üzerinde “Nesnelerin İnterneti” projesini devreye alırken, 50’yi aşkın, ileri analitik, görüntü işleme, robotik süreç otomasyonu, ileri robotik ve cobot uygulaması ile süreçlerimizde verimlilik elde ettik.

Farklı birimlerimiz ana faaliyetlerinin yanı sıra yıl içerisinde toplumsal ihtiyaçlara karşı çevik hareket ederek kurumsal duyarlılık örneği de sergiledi. Tasarım ve üretimini Ar-Ge Merkezimizde gerçekleştirdiğimiz koruyucu sağlık ekipmanlarını 70 ildeki sağlık kuruluşlarına teslim ettik. Tofaş bu süreçte 50 bin siperlikli maske ile 1.300 biyolojik örnek alma ve entübasyon kabini üretti. Ayrıca, taleplerin toplandığı, üretim ve sevkiyat fonksiyonlarının takip edildiği online bir platform oluşturduk; diğer firmaların da sağlık ekipmanı üretimine destek olmalarına imkân sağlamak için ekipman tasarımlarını açık kaynak olarak paylaştık. Fiat ve BiTaksi, Covid-19 salgınına karşı toplum sağlığını korumak amacıyla Türkiye’deki ilk “Kabinli Taksi” projesini hayata geçirdi. Kabinli Taksi” projesi için Tofaş Ar-Ge Merkezi’nde, sürücüleri ve yolcuları virüsten koruyacak özel bir ayırıcı izolasyon sistemi geliştirildi. Ayrıca Fiat, Alfa Romeo ve Jeep markalarımızda servis hizmetinin alınmasından bağımsız, araç dezenfeksiyon hizmeti ücretsiz olarak verildi.

Diğer yandan Tofaş kültürü içerisinde tüm çalışanlarımız için güvenli bir iş ortamı yaratmayı temel sorumluluğumuz olarak kabul ediyoruz. Bu sorumluluk ile, pandemi gerekliliklerine göre iş sağlığı güvenliği kurallarımızı güncelleyerek, koruyucu önlemler, uzaktan çalışma gibi hızla devreye alınan pek çok uygulama ile çalışanlarımızın hayatını güvenli hale getirmeyi hedefledik. Diğer yandan, WCM kapsamında iş sağlığı ve güvenliğine verdiği önem ve skorlarıyla da örnek olan fabrikamızda, Dünya Klasında İş Güvenliği faaliyetlerine başlandığından bu yana Kayıp Zamanlı Kaza (LTA) frekansını %96 oranında azalttık.

2020 yılında, farklı alanlardaki insan kaynakları uygulamamız ve Tofaş Akademi’nin geliştirdiği yenilikçi öğrenme ve teknoloji çözümleri ile Stevie Awards ve Brandon Hall Group tarafından 9 ödüle layık görüldük.

Günümüzde toplumsal farkındalığın da arttığı bir diğer odak konumuz ise iklim krizi oldu. Sorumlu üretim ve tüketim anlayışı çerçevesinde doğal kaynak tüketimini ve atık oluşumunu azaltırken, geri kazanım oranlarımızı arttırıyoruz. Bu kapsamda 2024 yılı hedefimiz, 2011 baz yılına göre %33 emisyon azaltımı ve uzun vadede karbon nötr tesis olmak.

Bu rapor kapsamında 2020 yılı sonuçlarımızı, Sürdürülebilirlik performansımızı değerlendirirken, diğer yandan FCA ve PSA gruplarının birleşme görüşmelerinin tamamlanmasıyla her iki şirketin %50 paya sahip olduğu “Stellantis” Grubu’nun kuruluşu, Ocak 2021 itibarıyla gerçekleşti. Bu ortaklıkla yaratılan gücün, şirketlerin operasyonel ve sermaye verimliliğinin yanı sıra, büyüme ve teknoloji geliştirme kapasitesini artırması hedefleniyor. Tofaş olarak biz de, yeni oluşumun yaratacağı sinerji ve artı değerlerle, gücümüzü ve performansımızı arttırmaya odaklanacağız.

Ürünlerimiz, faaliyetlerimiz ve hizmetlerimiz aracılığıyla insana ve doğaya saygı duyarak büyümeye devam ederken, yolculuğumuzda temel değerlerimizi yaşatmamızı sağlayan hissedarlarımız, müşterilerimiz, çalışanlarımız, bayi ve tedarikçilerimiz başta olmak üzere tüm paydaşlarımıza, Şirketimize duydukları güven, destek ve katkılarından dolayı en içten teşekkürlerimi sunarım.

Cengiz Eroldu
Yönetim Kurulu Üyesi ve CEO